18.12.2014

Joulukalenteri: Onnellisuus ja iloisuus

Heippa!
Kahdeksannentoista luukun sisältö: Miten määritellään onnellisuus ja iloisuus? Mikä tekee kenetkin onelliseksi? Entäpä iloiseksi?


Onnellisuus on kai aika helppoa määritellä. Onnellisuus ainakin minulla saa aikaan rentoutumisen ja nostaa hymyn kasvoille. Onnellinen voi kuitenkin olla vaikkei olisikaan näkyvästi iloinen. Ilon ja iloisuuden erotan onnellisuudesta yksinkertaisesti sillä, että kun olen iloinen, minulla on aivan hyperpaljon energiaa, mutta onnellisuudessa osaan pysyä rauhallisena.
Ihmisen voi tehdä onnelliseksi vaikka hyvä koenumero, hyvät uutiset, toisten kohteliaisuudet ja kehut tai ihan vain jokin arkipäivänen pieni asia. Eismerkiksi itse tulin tänään onnelliseksi vain kuullessani, että Skidi on saanut nukuttua päivän aikana ja se on ollut muutenkin pirteämpi. Toisaalta samat asiat voivat tehdä ihmisen myös iloiseksi, mutta silloin pitää mielestäni olla jo jonkin verran ns. "perus hyvä olo" taustalla. Ainakin minun kohdallani.
Onnellisuus on kuitenkin (ikävä kyllä) monen muun asian ohella kovin katoavaista. Olen kuitenkin sitä mieltä, että ilo on paljon nopeammin ohi menevä tunnetila. Voi myös olla, että jonkun mielestä onnellisuus ja ilo ovat toistensa synonyymeja, mutta minä näen iloisuuden paljon "energisempänä" tunteena.
Otetaan käytännön esimerkki.
Mitä sinulla tule ensimmäisenä mieleen sanasta 'iloisuus'?
Minulle siitä tulee mieleen disco, synttärijuhlat, kaverit, hauskanpito, jne. Kaikki vauhdikas ja paljon naurua sisältävä.
Entäpä sitten mitä sinulla tulee mieleen sanasta 'onnellisuus'?
Minulla siitä tulee mieleen rauhalliset koti-illat, kuuma kaakao, hyvä televisio-ohjelma, lämpö, jne.

Saatteko nyt kiinni ajatuksestani?
Toivottavasti :).

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Tänne kyssät ja kommentit.
Kaikki asialliset julkaistaan:-)!

Kiitos kun kävit, jätithän jälkeesi kommentin? :-)